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Damus, Obrillant

Visiting Faculty

About

Research Interests

Disability, Forecasting in education, Global awareness education, Global citizenship education, Haitian Creole medicine, Language and cultural identity in Haiti, Local and indigenous knowledge, Ontological vulnerability, Regenerative and restorative pedagogy, Religion regeneration and reparation, Rites and identities, Solidarity

Individual research Interests

Bio

Obrillant Damus is full professor at the State University of Haiti and associate professor at the University of Sherbrooke-Québec. He is the national representative of the UNESCO Chair in Education and Health. His research focuses on global citizenship education, disability, solidarity, education for love, human vulnerability, peace education, foresight in education, regenerative and restorative pedagogy (an emerging educational paradigm supported and promoted by UNESCO), global consciousness education, traditional childbirth, local and indigenous knowledge, rape of women, breastfeeding, the relationship between Haitian Creole and French, regenerative and restorative theology, etc. He is the author of numerous works in French, English, Creole and Spanish, some of which have been selected and published by UNESCO. He has been a guest lecturer and professor at several worldwide universities. He has won several academic writing competitions organized by UNESCO. He directs the journal Anthropologie des Savoirs des Suds at the University of Sherbrooke Press.


Research and Education

Education

Research Projects

Selected Publications

Damus, Obrillant (2025).«L’éducation à la citoyenneté mondiale au prisme de la pédagogie régénératrice et réparatrice » (Global citizenship education through the lens of regenerative and restorative pedagogy) dans Damus, Obrillant, Focquenoy Simonnet, Christine, Giang, Chen, Saint-Fleur, Joseph P., Thomas, Catherine, De Melo Rosa, Renata (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 2. Dossier : Le rôle des savoirs du Sud dans la durabilité humaine, écologique et planétaire.Sherbrooke : Canada :Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN :  2817-4070, pp. 216-235, URI : https://hdl.handle.net/11143/23283,  DOI :  https://doi.org/10.17118/11143/23283.

Damus, Obrillant (2025). « La gémellité en milieu rural haïtien : enjeux de pouvoir et pouvoirs en jeu » (Twinning in rural Haiti: power issues and powers at stake) dans Damus, Obrillant, Focquenoy Simonnet, Christine, Giang, Chen, Saint-Fleur, Joseph P., Thomas, Catherine, De Melo Rosa, Renata (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 2. Dossier : Le rôle des savoirs du Sud dans la durabilité humaine, écologique et planétaire. Sherbrooke : Canada :Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN :  2817-4070, pp. 61-83, URI : //hdl.handle.net/11143/23277, DOI :  https://doi.org/10.17118/11143/23277.

Damus, Obrillant (2025). « Les pratiques ethno-obstétricales des matrones haïtiennes au prisme de la pédagogie régénératrice et réparatrice » (The ethno-obstetrical practices of Haitian matrons through the prism of regenerative and restorative pedagogy) dans Damus, Obrillant, Focquenoy Simonnet, Christine, Giang, Chen, Saint-Fleur, Joseph P., Thomas, Catherine, De Melo Rosa, Renata (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 2. Dossier : Le rôle des savoirs du Sud dans la durabilité humaine, écologique et planétaire: Canada : Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN :  2817-4070, pp. 9-32, URI : https://hdl.handle.net/11143/23275, DOI :  https://doi.org/10.17118/11143/23275.

Damus, Obrillant, Focquenoy Simonnet, Christine, Giang, Chen, Saint-Fleur, Joseph P., Thomas, Catherine, De Melo Rosa, Renata (éds.) (2025), Anthropologie des savoirs des Suds, no 2. Dossier : Le rôle des savoirs du Sud dans la durabilité humaine, écologique et planétaire (The role of knowledge from the South in human, ecological, and planetary sustainability). Sherbrooke (Canada) :  Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN :  2817-4070, pp. 1-275, URI :  https://hdl.handle.net/11143/23288 DOI:https://doi.org/10.17118/11143/23288.

Damus, Obrillant (2025). « Wòl vodou nan aplikasyon pedagoji rejeneratè ak  reparatè » » (The role of Vodou in the application of regenerative and restorative pedagogy) dans Damus, Obrillant, Focquenoy Simonnet, Christine, Giang, Chen, Saint-Fleur, Joseph P., Thomas, Catherine, De Melo Rosa, Renata (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 2. Dossier : Le rôle des savoirs du Sud dans la durabilité humaine, écologique et planétaire. Sherbrooke : Canada :Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN :  2817-4070, pp.84-112, URI : https://hdl.handle.net/11143/23278, DOI : https://doi.org/10.17118/11143/23278.

Damus, Obrillant (2024). The Rapes in Haiti: Psychological and Sociological: Aspects of Sexual Crimes (海地的创伤——性犯罪的心理学和社会学视角). International Social Science Journal (Chinese Edition), No.1, Social Sciences in China Press, Chinese Academy of Social Sciences, UNESCO. 

Damus, Obrillant (2024). Regenerative and restorative pedagogy: The foundation of a new contract for cognitive justice. UNESCO-IBE Prospects 54, 441–449 (2024). Regenerative and restorative pedagogy: The foundation of a new contract for cognitive justice | PROSPECTS (springer.com)

Damus, Obrillant (2024). L’atelier de dialogue local. Pratiques, Cahiers de la médecine utopique, N°104. Dossier : Humaniser la santé publique.

Damus, Obrillant et al. (2024). Community end user perceptions of hessian fabric transfluthrin vapour emanators for protecting against mosquitoes under conditions of routine use in Port-au-Prince, Haiti. PLoS ONE 19(7): https://doi.org/10.1371/journal.pone.0300368

Damus Obrillant (2), Supreme C (1), Frederick J, Lemoine J-F, Raccurt C, McBeath J, et al. (2024) Entomological assessment of hessian fabric transfluthrin vapour emanators as a means to protect against outdoor-biting Aedes after providing them to households for routine use in Port-au-Prince, Haiti. PLoS ONE 19(5): https://doi.org/10.1371/journal.pone.0298919

DAMUS, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.) (2023), « Anthropologie des savoirs des Suds », no 1. Dossier : Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada), Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 1-258.

DAMUS, Obrillant (2023), « The local dialogue workshop: a method for knowledge sharing in health promotion », dans Damus, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 1. Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada), Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 238-251.

DAMUS, Obrillant (2023), « Les dimensions imprécative, déprécative et performative du discours religieux des titulaires de savoirs locaux et ancestraux en Haïti : enjeux de pouvoir » (Imprecative, deprecative, and performative dimensions of religious discourse of holders of local knowledge in Haiti: power issues), dans Damus, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 1. Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada) : Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 217 – 237.

DAMUS, Obrillant (2023), « La educación para la concientización planetaria » (Planetary consciousness Education), dans Damus, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 1. Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada), Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 200-216.

DAMUS, Obrillant (2023), « Konstriksyon sosyal maladi foli nan peyi Ayiti » (The social construction of madness in Haiti), dans Damus, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 1. Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada), Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 116-136.

DAMUS, Obrillant (2023), « La construction sociale de la pèdisyon (perdition) », (The social construction of pèdisyon (perdition) in Haiti) dans Damus, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 1. Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada), Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 100-115.

DAMUS, Obrillant (2023), « Le bebelis : un médicament traditionnel féminin à usages multiples » (Bebelis: a traditional multipurpose medicine for women) dans Damus, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 1. Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada), Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 80-99.

DAMUS, Obrillant (2023), « Dimansyon sikolojik ak espirityèl doulè akouchman andeyò » (Psychological and spiritual dimension of childbirth in rural areas) dans Damus, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 1. Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada), Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 62-79.

DAMUS, Obrillant (2023), « Le rôle des savoirs des matrones dans la promotion de la santé, l’éducation à la santé et la prévention en Haïti » (The role of matrons’ knowledge in health promotion, health education and prevention in Haiti) dans Damus, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 1. Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada), Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 30-49.

DAMUS, Obrillant (2023), « La pédagogie régénératrice et réparatrice » (Regenerative and restorative pedagogy) dans Damus, Obrillant, Giang, Chen, Duffé Montalván, Aura Luz, Sánchez-Antonio, Juan Carlos, Wulf, Christoph (dir.), Anthropologie des savoirs des Suds, no 1. Plaidoyer pour les pédagogies régénératrices et réparatrices, Sherbrooke (Canada), Les Éditions de l’Université de Sherbrooke (ÉDUS), ISSN: 2817-4070, pp. 7-29.

DAMUS, O., Vézina, M., Gray, N.J. (2022). Valuing Indigenous Health Promotion Knowledge and Practices: The Local Dialogue Workshop as a Method to Engage and Empower Matrons and Other Traditional Healers in Haiti. In: Potvin, L., Jourdan, D. (eds) Global Handbook of Health Promotion Research, Vol. 1. Springer, Cham.

DAMUS, Obrillant (2022). Les représentations de soi après un viol en Haïti in (Damus, Obrillant, Luhahe gaudiose Vallière (éds). Le viol : un crime contre l’humanité de l’autre.

DAMUS, Obrillant (2022), «La drépanocytose au prisme de la médecine créole haïtienne», dans AURIAC-SLUSARCZYK, Emmanuèle (dir.), Revue Education, Santé, Sociétés, Vol. 8, No. 2. La mort. Comment l’aborder ? Aspects sanitaires, pédagogiques, cliniques et culturels., Editions des archives contemporaines, Coll. «Revue Education, Santé, Sociétés», France, ISBN : 9782813004666, pp. 229-246.

DAMUS, Obrillant (2021), «Réflexions sur la tolérance et l’intolérance épistémico-ontologiques», Études caribéennes [En ligne], 50 | mis en ligne le 15 décembre 2021.

DAMUS, Obrillant (2021), «Accouchement traditionnel et spiritualité en Haïti», Études caribéennes [En ligne], 50 |  mis en ligne le 15 décembre 2021.

DAMUS, Obrillant (2021), «Anthropologie de l’expérience de l’accouchement dans le monde». Dossier sous la direction d’Obrillant Damus : https://doi.org/10.4000/etudescaribeennes.22407.

DAMUS, Obrillant, «Towards an epistemological alliance for the decolonization of knowledge of the global South and the global North», UNESCO’s Futures of Education Ideas LAB, 2021. 

DAMUS, Obrillant, «Anthropologie de l’accouchement à domicile», Presses Universitaires des Antilles. Collection Espace, territoires et sociétés. Préface de Béatrice Jacques (Maîtresse de conférences, chercheuse au Centre de Recherche Émile Durkheim) et Rokia Sanogo (Docteure en pharmacognosie, chef de Département Médecine Traditionnelle, Mali), 2021.

DAMUS, Obrillant, «Tocqueville-Rezeption in Afrika». In: Campagna N., Hidalgo O., Krause S.S. (eds) Tocqueville-Handbuch. Stuttgart : J.B. Metzler, 2021.

DAMUS, Obrillant, «L’atelier de dialogue local, une technique d’enquête pour la promotion de la santé materno-infantile», 48 Études caribéennes [En ligne], avril 2021. 

DAMUS, Obrillant, MÉZIÉ (1), Nadège, «Se mèt kò ki veye kò (chacun doit protéger farouchement son corps): représentations et thérapeutiques de la pandémie de Covid-19 en Haïti», 49 Études caribéennes [En ligne], août 2021.

DAMUS, Obrillant, JOURDAN (1), Didier, FAUCHER, Carole et al. «Plurality of knowledge to meet the challenges of tomorrow». In S. Joseph (Ed.), Humanistic Futures of Learning: Perspectives from UNESCO Chairs and UNITWIN Networks (pp 172-176). Paris : UNESCO, 2020.

DAMUS, Obrillant, «Les futurs de l’éducation au carrefour des épistémologies du Nord et du Sud ». Article commandé pour le rapport de l’initiative Les futurs de l’éducation de l’UNESCO, Paris, UNESCO, (à venir, 2021).

DAMUS, Obrillant, «Le rôle des matrones dans la gestion et l’utilisation durable de la biodiversité en Haïti. Matrimonialisation et sauvegarde de leur métier», 45-46 Études caribéennes [En ligne], avril-août 2020. 

DAMUS, Obrillant, «En Haïti, la reconquête du corps après un viol», 45-46 Études caribéennes [En ligne], avril-août 2020.

DAMUS, Obrillant, «Les connaissances locales et ancestrales reliées à la gestion de la santé en milieu rural haïtien», in : Dominique Groux et al., Quelle École pour demain ? Enjeux, priorités et défis.  Paris : L’Harmattan. 2019.

DAMUS, Obrillant, «L’allaitement maternel en Haïti comme rite de passage au carrefour des épistémologies du Nord et du Sud», in Masson, Julien ; Darlington, Emily (dir.), 6(1) Revue Éducation, Santé, Sociétés, 2019.

DAMUS, Obrillant, «Solidarité et handicap en Haïti». [Solidarity and disability in Haiti]. 26 Alternativas. CuadernosdeTrabajoSocial, p. 83-102. 2019.

DAMUS, Obrillant, «Les viols en Haïti : aspects psychologiques et sociologiques des crimes sexuels», 42 Études caribéennes [En ligne], avril 2019.

DAMUS, Obrillant, «La réalité du handicap en Haïti : entre rite de passage et identité» in Denis Jeffrey et Martine Roberge (dir), Rites et ritualisations. Québec : Presses de l’Université Laval, 2018.

DAMUS, Obrillant, «Les pratiques d’orientation de la grossesse et de la naissance en Haïti» dans Francis Danvers (dir.) S’orienter dans un monde en mouvement. Paris : L’Harmattan /Centre Culturel International de Cerisy. Collection éducations et sociétés, 2018.

DAMUS, Obrillant, «Las prácticas profesionales de las comadronas tradicionales en Haití: entre salud, biodiversidad y espiritualidad (Les pratiques professionnelles des matrones en Haïti : entre santé, biodiversité et spiritualité)» in KnowingourLandsandResources.IndigenousandLocalKnowledgeofBiodiversityandEcosystemServicesintheAmericas. Paris: UNESCO, 2017.

DAMUS, Obrillant, «La pensée, la connaissance et l’action rituelle des sages-femmes traditionnelles haïtiennes». Lafabricationdesrites (sous la direction de Denis Jeffrey). Québec : Presses de l’Université Laval, 2015.

DAMUS, Obrillant, «Le rôle du français et du créole dans la construction de la réalité en Haïti» 1 La Revue des Lyriades de la langue française, p. 66-69, 2013.

DAMUS, Obrillant (2012). «Rapports entre l’Homme et l’environnement dans le récit de Jacques Roumain : “Gouverneurs de la rosée”», 23 Études caribéennes [En ligne], décembre 2012.

Books and edited volumes

DAMUS, Obrillant, Luhahe gaudiose Vallière (éds), (2022). Le viol : un crime contre l’humanité de l’autre. Collection «Droits, Sociétés, Politiques – Afrique des Grands Lacs». Paris : L’Harmattan.

DAMUS, Obrillant (2021). Anthropologie de l’accouchement à domicile. Pointe-à-Pitre : Presses Universitaires des Antilles. Collection Espace, territoires et sociétés.

DAMUS, Obrillant, «La fabrication des corps dans le monde» (sous la direction d’Obrillant Damus, Bernard Andrieu, Joseph P. Saint-Fleur et al.).  Louvain-la-Neuve, Academia, 2020.

DAMUS, Obrillant ,«Les solidarités humanistes» (codirection avec Denis Jeffrey). Louvain-La-Neuve, EME éditions 2019.

DAMUS, Obrillant, «Anthropologie de la médecine créole haïtienne» (codirection avec Nicolas Vonarx). Préface de Jean Besnoit.  Louvain-la-Neuve, Academia, 2019.

DAMUS, Obrillant, «Dictionnaire universel de l’éducation à l’amour», Paris, L’Harmattan. Préface d’Aurélia Gaillard, professeure de littérature française à l’Université Bordeaux-Montaigne, 2017.

DAMUS, Obrillant, «Pour une éducation à la paix dans un monde violent» (avec Christoph Wulf, Denis Jeffrey, Joseph P. Saint-Fleur), Paris : L’Harmattan, 2017.

DAMUS, Obrillant, «En Haïti, le handicap à travers le prisme de l’irrationnel et du magique. Lehandicapetsesempreintesculturelles.Variationsanthropologiques3 (sous la direction de Charles Gardou). Toulouse : éditions Érès, 2016.

DAMUS, Obrillant, «Homo vulnerabilis. Repenser la condition humaine, Paris, Éditions Connaissances et savoirs, collection Sciences humaines et sociales. Préface de Monique Castillo, professeure de philosophie à l’université Paris-Est, 2016.

DAMUS, Obrillant, «Solidarité et cancer en Haïti : étude menée auprès des patients atteints du cancer de la prostate, et des soignants. Lille : Atelier national de reproduction des thèses, 2014.

DAMUS, Obrillant, «Richesse et pauvreté, Dialogue entre un Caribéen et une Européenne (préface de Francis Danvers, professeur retraité à l’Université Lille 3). Paris : Éditions les Impliquées, 2014.

DAMUS, Obrillant, «Le regard d’un loup-garou haïtien (roman ethnographique).  Paris : Les Impliqués. Préface de Frenand Léger, enseignant à l’université de Toronto, 2014.

DAMUS, Obrillant, «De la collecte des données empiriques en Haïti à la construction linguistique de la réalité. LefrançaisdanslesAntilles:étudeslinguistiques (sous la direction d’André Thibault, professeur de linguistique à l’Université de Paris 4 Sorbonne). Paris : L’Harmattan, 2012.

DAMUS, Obrillant, «Ma rencontre avec un zombie à la Cité Internationale Universitaire de Paris dans 17 Boulevard Jourdan, récits. Paris : Alliance Internationale, 2012.

DAMUS, Obrillant, «Les rites de naissance en Haïti. Paris : L’Harmattan. Préface d’André Thibault (professeur à la Sorbonne) et Nicolas Vonarx (professeur titulaire à l’université Laval), 2012.

DAMUS, Obrillant, «Les pratiques médicales traditionnelles haïtiennes, Les guérisseurs de la djok. Paris. L’Harmattan. Préface par Frédéric Torterat, Maître de conférences en sciences du langage à l’université de Nice, 2010.

 


EDST Activity

Courses taught

EDST 401/105

EDST 401/010


Additional



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